Top
Menu Luk

Elbiler er fremtiden


Der kommer flere og flere af dem, hver dag. Elbilerne. Store bilfabrikanter, blandt andet Nissan, har indtil flere elbiler at vælge imellem, både til private og til erhverv. Det er ikke længere en drøm, men en realitet, at elbiler bliver fremtidens transportform. Og udviklingen tager mere og mere fart.

Undskyldninger er der nok af – ikke længere

For blot seks år siden virkede det som en vanvittig idé, at alle bilejere skulle skifte benzin- og dieselmotorer ud med en elektrisk en. For det virkede virkelig besværligt. Bilen skulle lades op hele tiden, den kunne kun lades op specifikke steder, og elbilerne kostede det samme som en brændstofbil. Så hvor var fordelene, man uden tvivl måtte have, hvis man skulle ændre den gedigne vane, vi har for at køre brændstofbiler?

Et af de mest gennemgående og relevante pointer var, at infrastrukturen manglede. Ikke bare i Danmark, men i hele Europa. Bilejerne følte sig begrænsede i deres mobilitet, fordi de hele tiden skulle være opmærksomme på, hvor der var en ladestation til deres bil. Og modsat brændstofbiler skulle man vente en kvart dag på, at bilen igen var klar til at køre et par 100 kilometer.

Den forholdsvis beskedne rækkevidde for el-biler i starten af 10’erne gjorde, at man brandede dem som en 2’er-bil. Den ekstra bil til familien, der har alt. Det fungerede på mange punkter, blandt andet fordi en 2’er-bil ofte var en lille bil, man skulle bruge til at hente og bringe børn, købe ind og generelt trille rundt i byen med. Et punkt, hvor elbilen havde en fordel i at bruge mindre strøm, modsat en brændstofbil, der skulle holdes i tomgang.

Det store boom

Der var dog fabrikanter, såsom Nissan, der gik en anden vej med deres elbiler. For der var masser af komponenter i en elbil, der lagde op til, at det ikke skulle være en “hente-og-bringe”-bil, men nærmere en bil for dem, der gik op i køreglæde og acceleration, og gerne ville nyde dette med god samvittighed. Med andre ord dem, der vælger deres bil med omhu og formål. Derfor har man set et boom af større elbiler. Både fabrikanter som Nissan, BMW og Renault har suppleret deres brændstofbiler med elektriske alternativer, hvor en fabrikant som Tesla har brandet sig på kun at lave kvalitetselbiler.

En medvirkende faktor til, at flere har valgt at skifte til elbil, er, at infrastrukturen er der. I alle elbiler er der indbygget en computer, lig den i moderne brændstofbiler, men med et særligt fokus på at holde øje med ladestationer. Og i store byer som København er der specifikke parkeringspladser forbeholdt elbiler med lademulighed, hvilken kan ses som en stor fordel i byen, hvor det kan være svært at finde en parkeringsplads. Der arbejdes desuden på, at prisen for parkering af elbiler i parkeringszonerne skal lempes.

Den grønne bølge

Det er ingen hemmelighed, at vi er blevet mere kritiske forbrugere, når det kommer til produkter, der bruger brændstof. Vi skifter gerne til mere miljøvenlige energikilder, når det kommer til opvarmning af vores boliger og elforbrug, og flere og flere tager cyklen eller offentlig transport. Derfor er det ikke så underligt, at vi overvejer en elbil, når vi skal have ny bil.

Uanset om det gælder en firmabil eller familiebil, kan en fabrikant som Nissan tilbyde den elbil, vi har brug for. Elbilen kører i dag længere på en opladning, end dengang bølgen startede, infrastrukturen er blevet bedre, og det er blevet muligt at sætte sin bil til at oplade direkte fra en stikkontakt. Med andre ord er de fordele, man efterlyste for seks-syv år siden, nu en del af vores virkelighed, og den grønne forbruger kan med god ro i maven vælge en sikker elbil, der opfylder alle de behov, man måtte have.